10 sztuczek aby ocalić planete

Z Ekopedia
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Noia 64 apps locale.png
Ten artykuł należy do
tematu Żyć razem

Alternatywna ekonomia
Znośne ubywanie
Alternatywne mikro-wspólnoty
Społecznie
Polityka

Stać się ekologiem nie jest takie trudne jak może się wydawać. Jest wiele małych rzeczy które możemy robić codziennie aby pomóc zmniejszyć gazy cieplarniane i nasz negatywny wpływ na środowisko. Zatroszczyć się Ziemią nie jest tylko odpowiedzialnością, lecz przywilejem wręcz prawdziwyą przyjemnością obywatelską!

Ten artykuł proponuje 10 ważych gestów które każdy może prosto zrealizować (nie ma więc tutaj mowy o centralach turbin wiatrowych versus energia jądrowa).

Spis treści

Używajmy jak najrzadziej samochodu

Moja Ziemia krwawi

Jest bardzo prosty sposób, aby obniżyć wykorzysytanie samochodu lub innych środków silnikowych lokomocji, przez alternatywny sposób podróży. Zazwyczaj, jeździmy 5 razy we dwie strony w tygodniu. Jeśli możemy usunąć samochód na tych trasach, to juz jest sukces. Udanie się do pracy pieszo lub na rowerze jest czasami możliwe i często o wiele bardziej wygodne i przyjemne niż za pomocą transportu publicznego lub samochodu, zwłaszcza jeżeli chodzi o parking i płynność ruchu. Jeśli jesteśmy zmuszeni do korzystania z naszych samochodów, możemy ewentualnie rozważyć dzielenie samochodu (carpooling). Przemieszczać się we 2, 3, 4 lub 5 osób w jednym samochodzie może być doskonałym rozwiązaniem na codzienne trasy, zarówno z punktu widzenia ekonomicznego jak i ekologicznego.

Zmniejszmy nasze konsumowanie mięsa

W przeciwieństwie to niektórych wierzeń, dieta bezmięsna nie dość że jest bardzo zdrowa, dobrze też wpływa na środowisko. Nie trzeba koniecznie być odrazu wegetarianem, lecz samo zmniejszenie ilości mięsa pozwoli znacznie obniżyć swój odcisk ekologiczny. Dokładnie! Hodowla zwierząt gospodarskich powoduje bardzo znaczne marnotrawstwo zbóż, wody, paliwa kopalnego i ziemi uprawnej. W Stanach Zjednoczonych, wieksza połowa zbiorów zboża przeznaczona jest do karmienia zwierząt gospodarskich. Na tą samą powierzchnie ziemi uprawnej, otrzymujemy 16 kilogramów soji lub zboża i 1 kilogram mięsa wołowego. Co raz to więcej lasów są wycinanych aby zrobić miejsce na pola z których jedyny pożytek będzie produkcja zbóż przeznaczonych na wyżywienie zwierząt. Niedawny raport gazety naukowej „Nature” oświadcza że 40% Amazonii zostanie zlikwidowanych przed 2050 rokiem, jeżeli aktualne tendencje rolnicze rozwijania się utrzymają się. Warto też przypomnieć iż według innego raportu, ONZ oświadcza iż hodowla emituje więcej gazów szklarniowych niż wszystkie przewozy razem wzięte.

Spożywajmy produkty lokalne

Czy chodzi o naszą żywność, odzież, meble, zawsze rozważyajmy negatywny wpływ transportu tych towarów. Spożywanie lokalne może się równać lokalnej produkcji. Kilka kur w tylniej części ogrodu pozwoli nam się pozbyć odpadów kuchennych ze stosu kompostu. Nie jest też bardzo skomplikowane, aby poradzić sobie z ulem. Jeszcze prościejsze jest na przykład zasadzenie przypraw (tymianek, rozmaryn, mięta, ...) na brzegi ogrodu, zamiast kwiatów.

Uważajmy jak używamy wodę

Małe rzeczy mogą mieć ogromne znaczenie. Nie jest dobrze gdy myjąc zęby zostawiamy otwarty kran z lejącą się wodą. Jeśli mamy toaletę która stale przecieka nawet trochę wody, może to stanowić dziesiątki litrów wody dziennie. Wykorzystanie nowoczesnych tak zwanych suchych toalet, pozwala bez niemiłych zapachów, oszczędzić jeszcze bardziej wodę (powyżej 10m3 rocznie na osobę), daje lepszy kompost i uwartościowuje nasze odpady. Picie wody z kranu zamiast wody butelkowanej pozwala zaoszczędzić na odpadach opakowaniowych. Pranie ubrań produktami ulegającymi biodegradacji i zimną wodą jest również znaczącym plusem.

Recyklujmy

Kompostowanie jest zmniejszeniem objętości domowych śmieci (około 20 a 30%). Spalone lub dane do składowania, wzbogacają nasz ogród bez dodaktowych opłat ... to jak zrobić z odpadów skarb! Kompostowanie jest bardzo proste, zrobienie skrzyni jest bardzo łatwe a jego zakup jest niekiedy wspomagany poprzez wsparcie finansowe (np. Miasto Quebec pokrywa koszt zakupu na 50 dolarów).

Kompostujmy

Oszczędzajmy elektryczność

Zgasić światło gdy wychodzimy z pokoju, wyłączyć komputer (i ekran), gdy już go nie używamy, TV i magnetowid, używać lamp fluorescencyjych (kompaktowych) zamiast żarówek tradycyjnych; są to gesty proste, ale bardzo skuteczne w zużyciu energii elektrycznej. Suszarka do ubrań nie zawsze jest konieczna. Wykorzystujmy ciepło latem a jesienią mocne wiatry, aby suszyć nasze pranie na dworze (słońce jest najlepszym wywabiaczem plam na odzieży).

Kupujmy i używajmy z drugiej ręki

Czy kupno nowej rzeczy jest za każdym razem koniecznie ? Często znajdujemy wiele rzeczy z drugiej ręki. Ich cena będzie niższa, a co za tym idzie bardziej korzystna. Jeśli chodzi o jakość, może być bardzo zmienna, ale często starsze przedmioty będzią bardziej trwałe niż ich nowe odpowiedniki. Ale przede wszystkim, korzystać z produktów użwanych, to ograniczać swoje spożycie, a więc produkcje towarów, a tym samym zanieczyszczenie. Jest to również uniknięcie aby produkt był błędnie uważany jako odpad!

Używajmy rzeczy biodegradacyjnych

Zmniejszmy maxymalnie używanie toreb plastikowych. Czy potrzebujemy worek do wszystkiego, nawet do jednego produktu, który można trzymać w ręku? Torby z materiału i kosze z wikliny są dobrą alternatywą, jeśli naprawdę potrzebujesz coś przechować. Uważaj na worki plastikowe tzw ulegających biodegradacji, nie wszystkie są faktycznie biodegradacyjne, niektóre są tylko biopodzielne, które nie są zasadniczo lepsze niż plastikowe. Oprócz plastikowych torebek, wiele produktów silnie zanieczyszczających mogą być zastąpione przez produkty ulegające biodegradacji. Do utrzymania domu, wiele toksycznych produktów można łatwo zastąpić przez mniej szkodliwe i zdrowsze produkty. Ocet i soda oczyszczona są dwoma surowcami pierwszego wyboru do tych zastosowań.

Bądźmy aktywni

Bądźmy aktywni i bierzmy udział w grupach środowiskowych w pobliżu nas. Żyjąc w zamiłowaniu do ekologii, przekazujemy tą przyjemność innym. Angażujmy się w sprawy środowiskowe, pomagajmy Ekopedii !

Zobaczyć też

Linki wewnętrzne

Linki zewnętrzne

Bibliografia

Noia 64 apps locale.png Portal Żyć razem – Wejść no artykułów Ekopedii dotyczących życia razem.
Osobiste
Przestrzenie nazw
Warianty
Działania
Nawigacja
Narzędzia
W innych językach